DOI: https://doi.org/10.31318/0130-5298.2017.43.0.131930

Features of theatricality in the Concert № 2 for bayan and chamber orchestra by Anatoliy Gaydenko “From ancestral times…”

A. Yeremenko

Abstract


Concert for Bayan № 2 by A. Gaydenko has been described in the aspect of its theatrical beginning refraction which is one of the expressions of the attributive feature of the concert genre – the principle of acting. The literature program of the work related to the traditional Eastern Slavic celebration of Ivan Kupala (Midsummer Day) was investigated. Evidences of the differentiation of the thematic and personalized material were provided with the personalization of the participants of the acting and pictorial-figurative material to reflect the atmosphere of acting. The intonation sources of music thematism and peculiarities of its designing were thoroughly traced. The influence of theatricality on dramaturgic structure of the separate parts and the whole cycle were found. The ways of expression of the other features of the acting were analyzed including instrumental virtuosity, competition of the musicians as a factor defining special, festival atmosphere. The relevance of the Second Bayan Concert by A. Gaydenko according to the genre requirements was proved together with individual embodiment of its essential features.


Keywords


creativity by Anatoliy Gaydenko; Concert for bayan; theatricality; the principle of acting; Ivana Kupala celebration

References


Asafyev, B. (1971). Muzyikalnaya forma kak protsess [Musical form as a process]. Leningrad : Muzyika, 376.

Bobrovskiy, V. (1969). Ocherk chetvertyiy. Shuman [Fourth essay. Schumann] // Bobrovskiy V. Tematizm kak faktor muzyikalnogo myishleniya. Ocherki. Moskva : Muzyka, 218–244.

Bol`shakova, T. (2007). Koncertni tvory dlya bayana A. Gajdenka [Concert works for the bayan by A. Gaidenko]: Posibny`k dlya studentiv ta vykladachiv vyshhyx muzychnyx navchal`nyx zakladiv. Xarkiv : XDAK, 119.

Golobucz`ky`j, P., Karadobrij, T. (2008). Kupala, Kupajlo [Kupala, Kupailo]. Encyklopediya istoriyi Ukrayiny. T. 5: Kon - Kyu / Redkol. : V. A. Smolij (golova) ta in. Kyiv : Naukova dumka, 568. Available at: http://www.history.org.ua/?termin=Kupala (Accessed : 01.08.2017).

Dej, O. (1967). Pisennyj gumor ukrayins`kogo narodu [The song humor of the Ukrainian people]. Zhartivly`vi pisni / Uporyadn. O. Dej, M. Marchenko, A. Gumenyuk. Kyiv : Nauk. dumka, 800.


GOST Style Citations


Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. Ленинград : Музыка, 1971. 376 с.

Бобровский В. Очерк четвертый. Шуман // Бобровский В. Тематизм как фактор музыкального мышления. Очерки. Москва : Музыка, 1969. С. 218–244.

Большакова Т. Концертні твори для баяна А. Гайденка : Посібник для студентів та викладачів вищих музичних навчальних закладів. Харків : ХДАК, 2007. 119 с.

Голобуцький П., Карадобрій Т. Купала, Купайло // Енциклопедія історії України. Т. 5: Кон – Кю / Редкол. : В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. Київ : Наукова думка, 2008. 568 с. URL: http://www.history.org.ua/?termin=Kupala (дата звернення: 01.08.2017).

Дей О. Пісенний гумор українського народу // Жартівливі пісні / Упор. О. Дей, М. Марченко, А. Гуменюк. Київ : Наук. думка, 1967. 800 с.





2520-2510 (online)
0130-5298 (print)